Hvorfor bruke et begravelsesbyrå?

Det er ingen regel som tilsier at en begravelse ikke skal kunne planlegges fullt og helt av etterlatte. Likevel velger de aller fleste å søke bistand fra et begravelsesbyrå, og det er det mange grunner til.

Sorgprosessen

Det er en lang liste med gjøremål og oppgaver i tilknytning en begravelse. Å skulle sette seg inn i alt dette midt i en sorgprosess, i tillegg til selve utførelsen av disse, kan bli en utfordring. Vet du for eksempel hvilke nødvendige papirer som må registreres med tingretten, politi og NAV-kontor? Eller hva med å sette sammen et program for selve seremonien? Alt fra å annonsere begravelsen i avisen til å velge salmer og sanger kan bli for mye når alt du ønsker er å ta vare på deg selv og andre etterlatte.

Uvurderlig erfaring

Det er mye som skal gjøres raskt for å være klart i tide for selve begravelsen, og et begravelsesbyrå kan sikre den nødvendige bistanden i en tung tid. I samråd med deg vil byrået du velger blant annet kunne planlegge og koordinere:

  • Kiste
  • Blomster
  • Dødsannonse
  • Musikk og annet innhold
  • Gravsted
  • Sted og tid for begravelsen
  • Seremoniform
  • Transport
  • Dokumentasjon

Du kan fortsatt være involvert

Representanter fra begravelsesbyrået vil sette seg ned med deg få dager etter dødsfallet for et planleggingsmøte. Dette kan foregå der du føler deg mest komfortabel, om det så er hjemme, på arbeidsplassen eller hos byrået. Under møtet vil avdøde og etterlattes ønsker gjennomgås for å sørge for en verdig avskjed. Dersom du eller andre etterlatte selv ønsker å stå ansvarlig for noe, er dette noe som selvsagt er mulig og som kan avtales med ditt valgte begravelsesbyrå.

Har du behov for å snakke med et begravelsesbyrå (Oslo og ellers på Østlandet)? Ta kontakt med oss i Fonus, vi er alltid her for deg!

Del på sosiale medier:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Flere nyheter fra Fonus:

Tenn et lys

Vi hjelper deg med å tenne et lys Hvis du selv ikke har mulighet til å besøke graven i løpet av allehelgensdag,

Du kan nå oss hele døgnet, via telefon eller e-post. Her vil du komme i kontakt med en av våre kvalifiserte graveferdskonsulenter.
Vi garanterer personlig oppfølging og profesjonell utførelse
Hos oss møter du erfarne og utdannede gravferdskonsulenter.
Sammen tar vi en kort samtale på telefon, da alt det praktiske er tatt hånd om.
Vi tar hånd om alle bestillinger og kvalitets sikrer alt som gjenstår i god tid før seremonien.
Vi bistår med alle nødvendige dokumenter for gjennomføring av gravferden.
Vi setter opp en minneside med sted og tid for seremonien, som videre kan fylles med innhold etter eget ønske, samt hilsener.
Vi hjelper til med utforming av nettannonse.
Vi kan bistå med et verdig stell av avdøde før nedlegging i kisten.
Vi har alltid fokus på hygiene og nå under covid-19, har vi ytterligere fokus og tiltak for å håndtere dette.

Morendo hvit kiste (kun i standard mål)

I tråd med Standard for god gravferdskikk benyttes våre unike bårebiler til seremoniell transport. Ved henting av avdøde i bopel kan også nøytral bil benyttes.
I forkant av og under seremonien vil vi være til stede og sørge for alt det praktiske.

Tre røde roser til kisten.

Inntil 50 fullverdige programhefter.
I forkant av seremonien vil vi være til stede og klargjøre seremonilokalet med vårt smakfulle seremoniutstyr, samt at vi tar hånd om alt det praktiske.
Vi formidler kontakt til vår profesjonelle aktør/leverandør av streaming.
Gjelder ikke private seremonirom
Vi veileder deg gjerne i prosessen som følger arv og skifte.
Vi veileder deg gjerne til valg av gravsted og tilhørende gravstein.
NAV refunderer inntil kr. 24.734,- i gravferdsstønad og transportkostnader over 20 km. Stønaden kan dekke hele begravelsen. Vi tar ikke ekstra betalt for å hjelpe deg med å avklare om du ha rett på stønad fra NAV.

Kontakt ditt lokale begravelsesbyrå døgnet
rundt, eller ring 030 24