Sorg og sorgreaksjoner når noen har gått bort
Det er gjerne mange praktiske spørsmål som må løses når noen har gått bort. Dette gjelder blant annet ulike problemstillinger knyttet til avdødes økonomi. Mange opplever det som ganske vanskelig å skaffe seg full oversikt, finne fram til rett informasjon og ikke minst; finne ut hvor man skal henvende seg.
Hjelp til det praktiske
Vi i Fonus kan være behjelpelig med slike praktiske oppgaver, og noe av det første vi kan hjelpe deg med er å varsle tingretten om dødsfallet. De vil på sin side informere både NAV og Folkeregistret. Av tingretten får du deretter en såkalt formuesfullmakt som du sender til banken. Denne gir deg som pårørende mulighet til å skaffe en mest mulig fullstendig oversikt over avdødes gjeld og formue, samt informasjon fra Skatteetaten. Det er formue og gjeld som til sammen utgjør et dødsbo, sett i lys av ulike rettigheter og forpliktelser.
Arv og skifte
Når du på denne måten har skaffet mest mulig informasjon om avdødes økonomi er spørsmålet hvordan dette skal fordeles blant arvingene, eller skiftes som er det juridiske ordet du gjerne blir møtt med i en slik sammenheng. Dersom det foreligger et testament, vil det være styrende for en slik fordeling blant arvingene. Arven kan videre fordeles med eller uten juridisk bistand. Når dere har blitt enige, trenger dere en skifteattest for å endelig kunne gjøre opp boet. Denne får dere hos tingretten, som også kan være behjelpelig når gjelder ulike spørsmål knyttet til skifte.
Abonnement og tjenester
Utover spørsmål knyttet til dødsbo og skifte kan det også være andre mindre krevende gjøremål som må utføres. Det kan for eksempel være å si opp ulike abonnementer og tjenester som avdøde har benyttet seg av, samt å slette ulike brukerkontoer på nett. Når det gjelder sistnevnte så finnes det ulike tjenester som kan hjelpe med dette.
Fonus er et gravferdsbyrå som vet hvilke instanser som må kontaktes og hvordan du enklest kan få oversikt i en vanskelig situasjon. La oss bistå deg – vi er her for deg hele døgnet!