Gravferdskonsulent Inger – Lise, aldri lett og møte mennesker i sorg
Inger-Lise Svendsen forteller at det er plass til både latter og tårer i jobben som gravferdskonsulent.
Skrevet av Fonus 30. april 2025
Inger-Lise Svendsen forteller at det er plass til både latter og tårer i jobben som gravferdskonsulent.
Etter en karriere innen salg og i klesbransjen, ble Inger-Lise Svendsen gravferdskonsulent for ti år siden. Nå har hun og Fonus Begravelsesbyrå flyttet til Fredrikstad sentrum.
Fonus Begravelsesbyrå har i rundt 20 år holdt til på Rolvsøy, men på nyåret flyttet de til Fredrikstad sentrum, nærmere bestemt til Brochs gate 1, ved siden av klesbutikken Ninas på Glade Hjørne.
Ville til sentrum
Vi har kunder fra hele distriktet, så vi ønsket å etablere oss i Fredrikstad sentrum, sier gravferdskonsulent Inger-Lise Svendsen (55).
Det er hun som kommer til å være mest til stede på kontoret i Fredrikstad, men kunder kan også møte andre gravferdskonsulenter, som til vanlig er mest på omkringliggende Fonus-kontorer.
Her i Brochs gate har folk kort vei til kollektivtransport, og vi ligger rett ved siden av skifteretten, noe som kan være praktisk når man nettopp har mistet noen, påpeker Svendsen.
Hva med parkering, det var kanskje enklere i Dikeveien?
Parkeringsmulighetene er gode, også her. Blant annet ligger parkeringshusene St. Hansfjellet og Cityterminalen like ved.
Handler om menneskemøter
55-åringen har vært gravferdskonsulent i ti år. Tidligere har hun blant annet jobbet i restaurantbransjen, drevet butikk og jobbet som selger.
Jeg visste jo ikke egentlig hva det innebar å være gravferdskonsulent da jeg så stillingsannonsen, men jo mer jeg leste om yrket, jo sikrere var jeg på at jeg burde søke jobben, sier hun.
Jeg har alltid jobbet med mennesker, og det er jo det denne jobben handler om også. Den handler ikke så mye om døden, men om det levde livet og samtalen med de pårørende.
Gravferdskonsulenten mener at yrket gir henne mye.
Det er aldri lett å møte mennesker i sorg, men det føles så godt når man kan hjelpe dem med å lage en personlig seremoni som føles helt riktig akkurat for dem, sier hun.
Og det er plass til både gråt og latter i disse samtalene. Familien sørger jo over den de har mistet, men de bruker også tiden på å snakke om alt det fine, og om de gode minnene.
Å få tilbakemeldingen «dette er den fineste begravelsen jeg har vært i. Det var som om den jeg har mistet selv var til stede», det er nesten betaling nok i seg selv.
De tøffeste dødsfallene
Hva er det vanskeligste med jobben?
Det er uten tvil når barn eller veldig unge mennesker dør. Det er veldig tøft.
Svendsen forklarer at hvert menneske i snitt må regne med å planlegge 1 1/2 begravelse i løpet av livet.
Vi møter derfor veldig mange mennesker som skal gjennomføre dette for første gang. Vår jobb er å hjelpe dem med å ta mange vanskelige valg.
Svendsen forklarer at bransjen har utviklet seg mye i løpet av de senere årene. Både dødsannonser og gravferdsseremonien kan nå i stor grad tilpasses den enkelte.
Det medfører også veldig mange valg for de etterlatte.
Når jeg har fått et oppdrag, sender jeg derfor alltid en e-post med en liste over alle punktene vi skal gå gjennom når vi har den første samtalen med de etterlatte, sier hun.
Om de selv ønsker, kan de da tenke gjennom de ulike valgene og diskutere seg imellom før vi treffes. Hvis ikke de ønsker å forberede seg på forhånd, så tar vi selvfølgelig alt i møtet.
Noen kan oppleve alle valgene i møtet som energikrevende og setter veldig pris på å få muligheten til å tenke over det på forhånd. Andre foretrekker å snakke med oss om alt, når vi treffes.
Snakk om døden
Eksempler på vanskelige valg kan for eksempel om man skal ha dødsannonse og minneside, eller om begravelsen skal foregå i stillhet.
Om man velger å la begravelsen foregå i stillhet, er det gjerne etter avdødes eget ønske, sier hun.
– Men så kan man jo spørre seg om dette dekker de etterlattes behov for å minnes den de var glad i. Og var årsaken til at avdøde ønsket dette, at han eller hun «ikke ønsket å være til bry»?, poengterer Svendsen.
– Vi i begravelsesbyrået skal ikke ta noen slike avgjørelser, eller påvirke de etterlatte. Dette er helt og fullt opp til den nærmeste familien, men det er viktig å ha tenkt godt gjennom disse spørsmålene, før man tar avgjørelsen.
Har du pratet med dine nærmeste om dine ønsker for gravferden din?
Ja, det er viktig, så det har jeg gjort.
Etter ti år i bransjen, har Svendsen ett, overordnet råd:
Snakk om døden på forhånd. Det er veldig fint for den nærmeste familie å vite hvilke tanker du gjør deg om kremasjon, begravelse, dødsannonse og seremoni, og om hvorfor du har spesifikke ønsker, påpeker hun.
Ved å snakke sammen kan man også sørge for at man unngår nettopp slike scenarier, hvor man må tenke over om man vil respektere den avdødes ønsker, eller heller ta hensyn til egne behov.
De fleste begravelsesbyråer har et verktøy for å planlegge egen begravelse. Hos Fonus heter dette «Mitt Farvel» og man kan logge seg inn med bank-ID.
Men dette er ikke noe man nødvendigvis må gjøre alene. Man kan gjøre det sammen med sine nærmeste og dermed bruke det som en inngangsportal, for å ta denne praten om døden på forhånd, sier Svendsen.
Når man først kommer i gang, så opplever de fleste at det de fryktet skulle bli en vanskelig samtale om døden, heller utviklet seg til å bli en fin samtale om livet.